Meixner-féle olvasástanítási módszer

A dyslexia prevenció, reedukáció módszere

A dyslexia szó a „dys” görög igekötő, mely a hibás funkciót jelöli és a latin „legere” szó összetételéből származik.

Dyslexiának nevezzük azt a jelenséget, ha egy gyerek olvasási teljesítménye számottevően elmarad azon elvárások mögött, amelyekre az olvasástanulásba fektetett erőfeszítések és értelmi képességei feljogosítanák.

Tünetei több területen is megjelenhetnek:

  • az olvasás és az írás hibás, tempója lassú, a szövegértés gyenge
  • a beszédfejlődés megkésett, elmaradott, fejletlen
  • magatartási zavarok fordulnak elő-dekoncentráltság, fáradékonyság, hullámzó teljesítmény
  • fejletlen ritmusérzék
  • dominanciazavarok
  • nehezen alakul ki a testséma
  • ügyetlenek a finommozgások
  • rossz a tájékozódás térben és időben

A tünetek igen széles skálán mozognak, így az igen fontos olvasástanítás mellett komplex fejlesztés szükséges, továbbá oldani kell a gyermek szorongását, növelni az önértékelését.

A gyerekek iskolai kudarcát sok szülő a saját kudarcaként éli meg, pedig a döcögő olvasás, a rosszul felmondott lecke, a csúnya füzet, a hibás helyesírás nem a hanyagság, a lustaság, hanem a dyslexia következménye, annak tünete.

Alapítványunk célja a gyerekek segítése, az iskolai nehézségek megelőzése, illetve az iskolában nehezen teljesítő, gondokkal küzdő nebulók felzárkóztatása.

A fejlesztő foglalkozásokat egyéni és kiscsoportos formában tartjuk.

Meixner Ildikó módszere a dyslexiás ill. dyslexia-veszélyeztetett”gyerekek több korcsoportjára is kiterjed:

  • a még olvasni nem tudó gyerekek olvasástanítására
  • azokra az iskolás gyerekekre, akiknél már kialakult a dyslexia
Akiknek ajánljuk:
Nagycsoportos óvodás gyerekeknek, akik
  • ➻ megkésve kezdtek el beszélni
  • ➻ nehezen fejezik ki magukat, „nem találják a szavakat”
  • ➻ hibás szórenddel mondanak mondatokat
  • ➻ nehezen, hibásan tanulnak verseket
  • ➻ nehezen tanulnak sorrendben elmondandó dolgokat ( pl. a hét napjai, az év hónapjai)
  • ➻ nem szeretnek rajzolni, hárítják a rajztevékenységet, szoronganak az efféle feladatoktól
  • ➻ kialakulatlan a dominanciájuk
  • ➻ rosszul tájékozódnak térben, időben

Kisiskolásoknak, akik
  • ➻ sok hibát vétenek az olvasásban (betűtévesztés, betűkihagyás,-betoldás)
  • ➻ nagyon lassan olvasnak
  • ➻ sokszor nem tudják időben befejezni a feladatokat, felméréseket
  • ➻ nem értik az olvasott szöveget
  • ➻ helyesírásuk gyenge
  • ➻ szóban és írásban is nehezen fejezik ki magukat
  • ➻ dekoncentráltak, fáradékonyak, teljesítményük változó
  • ➻ a kudarcok miatt szoronganak az iskolától